HBOR Najčešća pitanja - osiguranje izvoza

Osiguranje izvoza

1. Kome je namijenjena i čemu služi HBOR-ova polica osiguranja izvoznih potraživanja?

HBOR-ova polica osiguranja izvoznih potraživanja namijenjena je izvoznicima koji svoju robu ili usluge prodaju na inozemnom tržištu uz ugovorenu odgodu plaćanja. U slučaju da inozemni kupac izvozniku ne plati dospjelu obvezu, a pod uvjetom da je izvoznik isporučio robu / uslugu inozemnom kupcu sukladno uvjetima iz izvoznog ugovora, HBOR će izvozniku isplatiti odštetu.

2. Kako ugovoriti izvozni posao uz odgodu plaćanja?

Prije podnošenja zahtjeva za osiguranje izvoznih potraživanja HBOR-u, izvoznik treba definirati uvjete prodaje robe / usluge s inozemnim kupcem pri čemu se podrazumijeva:
 
  • Količina i vrijednost izvozne robe / usluge
  • Dinamika i uvjeti isporuke robe / usluge
  • Rok plaćanja i način plaćanja.
Nakon zaprimanja inozemne narudžbe ili nakon zaključenja ugovora s inozemnim kupcem, izvoznik može započeti s pripremom zahtjeva za osiguranje izvoznih potraživanja.

3. Kako podnijeti zahtjev za osiguranje u HBOR?

Zahtjev za osiguranje dostupan je na HBOR-ovoj web stranici: www.hbor.hr ili izvozniku može biti dostavljen elektroničkom poštom. Zahtjev za osiguranje je standardiziran obrazac i sadrži osnovne podatke o izvozniku i inozemnom kupcu te informacije o ugovorenom izvoznom poslu za koji se traži ugovaranje osiguranja (izvoznu robu, ugovorenu vrijednost izvoza, dinamiku isporuka, rokove plaćanja, itd.).

Posebnu pažnju izvoznik treba obratiti na iznos zatražene osigurane svote koju navodi u zahtjevu za osiguranje, budući da ona predstavlja izvoznikovu izloženost prema inozemnom kupcu.

Primjerice, ako izvoznik inozemnom kupcu svaki mjesec isporučuje robu u vrijednosti 50.000 eura uz rok plaćanja od 90 dana, njegova ukupna izloženost iznosi 150.000 eura - toliki bi iznos osigurane svote izvoznik trebao zatražiti od HBOR-a. Također, izvoznik bi trebao zatražiti trajanje osiguranja za razdoblje tijekom kojeg planira vršiti isporuke inozemnom kupcu. Potpisan zahtjev za osiguranje izvoznik dostavlja HBOR-u redovnom poštom na adresu: HBOR, Strossmayerov trg 9, Zagreb ili elektroničkom poštom na adresu: osiguranje@hbor.hr

4. Kako do bonitetnog izvješća inozemnog kupca?

Izvoznik uz zahtjev za osiguranje HBOR-u prilaže bonitetno izvješće inozemnog kupca koje sadrži informacije o njegovom poslovanju. Bonitetna izvješća inozemnih društava izrađuju specijalizirane bonitetne agencije. U Republici Hrvatskoj trenutno posluje više bonitetnih agencija i izvoznik može sam izabrati bonitetnu agenciju od koje će kupiti bonitetno izvješće inozemnog kupca. Izvoznik može i ovlastiti HBOR da u njegovo ime i za njegov račun naruči izradu bonitetnog izvješća inozemnog kupca.

5. Koja je procedura kod procjene rizika osiguranja i odobrenja osiguranja?


Analizu i procjenu rizika radi HBOR sukladno svim raspoloživim informacijama dobivenim od izvoznika iz zahtjeva za osiguranje, bonitetnog izvješća inozemnog kupca te iz ostalih izvora. Nakon analize i procjene rizika, HBOR donosi odluku o odobrenju ili odbijanju osiguranja. Kod donošenja odluke o odobrenju osiguranja HBOR definira sljedeće uvjete osiguranja:
  • Osigurana svota
  • Samopridržaj
  • Premija osiguranja
  • Trajanje osiguranja
  • Ostali uvjeti osiguranja
Osigurana svota trebala bi u svakom trenutku trajanja osiguranja pokrivati izvoznikovu izloženost prema inozemnom kupcu. Samopridržaj predstavlja udio izvoznika u riziku, a u praksi se najčešće kreće između 5% i 20%. Njegova visina ovisi o procijenjenoj rizičnosti konkretnog izvoznog posla. Premija osiguranja određuje se na temelju više čimbenika, među kojima su bonitet inozemnog kupca, država izvoza, rokovi plaćanja, dosadašnje iskustvo u poslovanju s kupcem i slični elementi. Trajanje osiguranja usklađuje se s dinamikom isporuka robe / usluge koje izvoznik planira prema inozemnom kupcu. Važno je napomenuti da isporuka mora biti izvršena, odnosno faktura izdana, unutar ugovorenog razdoblja trajanja osiguranja, dok dospijeće fakture može biti i nakon isteka tog razdoblja.

6. Na koji način se ugovara polica osiguranja između izvoznika i HBOR-a?

Odobreni uvjeti osiguranja ugovaraju se s izvoznikom kroz policu osiguranja koju u pisanom obliku potpisuju izvoznik i HBOR. Ugovor o osiguranju između HBOR-a i izvoznika smatra se zaključenim s danom potpisa police osiguranja od strane ovlaštenih osoba za zastupanje ugovornih strana.

7. Što u slučaju kada inozemni kupac ne plati izvozniku isporučenu robu?

U slučaju da inozemni kupac ne plati izvozniku isporučenu robu / uslugu u utvrđenom roku, ovisno o o pojedinom programu osiguranja, izvoznik u dogovoru s HBOR-om poduzima aktivnosti s ciljem naplate dospjelog potraživanja. Ovisno o vrsti izvoznog posla, primjerice ako se radi o izvozu robe široke potrošnje, izvoznik prestaje s daljnjim isporukama prema inozemnom kupcu. Izvoznik u ugovorenom roku treba obavijestiti HBOR kako mu inozemni kupac nije platio izvezenu robu / uslugu.

Prema dogovoru, izvoznik i HBOR pozivaju inozemnog kupca na plaćanje i dogovaraju aktivnosti vezane uz postupak prisilne naplate. Ako kupac ne plati dug u roku od 3 mjeseca od dospijeća duga, izvoznik podnosi odštetni zahtjev HBOR-u. Obrada odštetnog zahtjeva traje mjesec dana nakon čega se donosi odluka o odbijanju ili prihvaćanju odštetnog zahtjeva. Nakon prihvaćanja odštetnog zahtjeva, HBOR izvozniku isplaćuje odštetu.

8. Što je odšteta i kako se izračunava?

Odšteta je novčani iznos koji HBOR isplaćuje izvozniku kao naknadu za štetu nastalu zbog nastupa nekog od osiguranih rizika. Iznos odštete ne može biti veći od osigurane svote navedene u polici osiguranja. Računa se kao iznos nastale štete - najviše do visine osigurane svote - umanjen za iznos ugovorenog samopridržaja.

9. Što ako inozemni kupac nije prihvatljiv za osiguranje?

Ako je inozemni kupac slabijeg boniteta i zatražena osigurana svota nije prihvatljiva za osiguranje u cijelosti, izvozniku se preporuča ugovoriti djelomičnu avansnu naplatu, akreditiv, pridržaj prava vlasništva, korporativno jamstvo matičnog društva i sl. U slučaju da HBOR izvozniku u cijelosti odbije zahtjev za osiguranje, izvozniku se preporuča uvjetovati inozemnom kupcu avansno plaćanje ili pribavljanje bankarske garancije.