Investicije privatnog sektora
Predaj zahtjev ovdjeSve informacije o nastavku subvencioniranog kreditiranja u okviru NPOO-a bit će pravovremeno dostupne na web stranicama HBOR-a.
1. Korisnici kredita
*HBOR može razmotriti i zahtjeve za kredite za oporavak od posljedica potresa poslovnih subjekata privatnog sektora koji ulažu na području Zagrebačke i Karlovačke županije.
2. Namjena kredita
- ulaganja u osnovna sredstva (materijalnu i nematerijalnu imovinu) s ciljem modernizacije poslovanja, uvođenja novih tehnologija, povećanja kapaciteta, ulaganja u istraživanje i razvoj i uvođenje novih proizvoda ili usluga, poticanja projekata zaštite okoliša, energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije, turističkih kapaciteta i sadržaja te poticanja novog zapošljavanja.
- ulaganja u osnovna sredstva (materijalnu i nematerijalnu imovinu) s ciljem oporavka od posljedica potresa i poticanja gospodarskog razvitka Sisačko-moslavačke županije*.
- obrtna sredstva najviše do 30% ugovorenog iznosa kredita
- kupnje poslovnih udjela u inozemnom društvu, pri čemu se procjena prihvatljivosti kod izravnog kreditiranja prvenstveno temelji na bonitetu izvoznika,**
- investicijskog ulaganja u inozemno društvo (nabava strojeva i opreme i/ili adaptacija/rekonstrukcija poslovnog prostora), pri čemu izvoznik registriran u RH ima većinski poslovni udio u inozemnom društvu**
**Nije prihvatljiva kupnja poslovnog udjela od vlasnički povezane osobe. Nije prihvatljiva kupnja poslovnog udjela niti investicijsko ulaganjeu društvu čije je sjedište u:
- državi ili području protiv kojega ili protiv čije vlade su usmjereni programi sankcija koje provode relevantna nadležna tijela;
- državi koja se smatra offshore financijskim centrom. Navedeno uključuje, ali se ne ograničava na:
- države koje financiraju ili podržavaju terorističke aktivnosti ili unutar kojih djeluju terorističke organizacije;
- države koje se nalaze na EU-ovom popisu nekooperativnih jurisdikcija u porezne svrhe.
3. Način kreditiranja
- kreditiranje u suradnji s poslovnim bankama putem poslovnih banaka ili po modelu podjele rizika - korisnik kredita Zahtjev i pripadajuću dokumentaciju podnosi poslovnoj banci
- izravno kreditiranje korisnika kredita (osim OPG-ova koji nisu u sustavu PDV-a i udruga) - korisnik kredita Zahtjev i pripadajuću dokumentaciju podnosi HBOR-u
4. Iznos kredita
- izravni krediti HBOR-a: u pravilu se ne odobravaju krediti u iznosu nižem od 100.000 EUR
- kreditiranje putem poslovnih banaka: u pravilu se ne odobravaju krediti u iznosu nižem od 50.000 EUR
- po modelu podjele rizika s poslovnom bankom: HBOR-ov udio u kreditu u pravilu ne može biti niži od 100.000 EUR
- krediti za oporavak od posljedica potresa i gospodarski razvitak Sisačko-moslavačke županije: najniži iznos kredita je 30.000 EUR
- najviši iznos kredita nije ograničen, već ovisi o specifičnostima i kreditnoj sposobnosti korisnika kredita, namjeni i strukturi ulaganja i raspoloživim izvorima financiranja HBOR-a, pri čemu se može kreditirati do 75% predračunske vrijednosti investicije bez PDV-a*
- za kredite za oporavak od posljedica potresa i gospodarski razvitak Sisačko-moslavačke županije najviši iznos kredita može iznositi do 100% predračunske vrijednosti investicije, uključujući PDV (osim za kredite uz subvenciju kamate iz sredstava NPOO-a)**, s time da je financiranje PDV-a za korisnike koji posluju u sustavu PDV-a moguće samo kroz dodjelu potpore male vrijednosti. U tom slučaju se PDV u strukturi ulaganja u okviru zahtjeva za kredit mora izdvojiti u obrtna sredstva
- za kredite s namjenom kupnje poslovnog udjela u inozemnom društvu: najviši iznos kredita nije ograničen, već ovisi o specifičnostima i kreditnoj sposobnosti korisnika kredita te raspoloživim izvorima financiranja HBOR-a
**NPOO - Nacionalni plan oporavka i otpornosti
5. Valuta kredita
- EUR
- iznimno, za kredite s namjenom kupnje poslovnog udjela u inozemnom društvu: HBOR može razmotriti odobrenje kredita u valutama koje se objavljuju na službenoj tečajnoj listi za klijente HNB-a
6. Kamatna stopa
Kamatna stopa | Mogućnosti sniženja | Kriteriji |
---|---|---|
4% godišnje, fiksnaza poslovne subjekte koji ulažu u djelatnosti od posebnog interesa* i tržišno su konkurentni* ili ulažu na posebna područja RH* i tržišno su konkurentni
|
- 0,2 postotna boda | za zapošljavanje mladih |
do - 2 postotna boda | uz subvenciju Županije / Grada / Općine | |
4,5% godišnje, fiksnaza ostale poslovne subjekte |
- 0,2 postotna boda | za zapošljavanje mladih |
do - 2 postotna boda | uz subvenciju Županije / Grada / Općine | |
2% godišnje, fiksnaza poslovne subjekte koji ulažu u oporavak od posljedica potresa i gospodarski razvitak Sisačko-moslavačke županije |
- 0,2 postotna boda | za zapošljavanje mladih |
do - 1 postotni bod a najviše do visine kamatne stope | uz subvenciju Županije / Grada / Općine |
- za korisnike kredita koji obavljaju gospodarsku aktivnost i ne mogu ostvariti državnu potporu i/ili potporu male vrijednosti efektivna kamatna stopa (EKS)** ne smije biti niža od referentne kamatne stope za pojedinog korisnika kredita (RKS)***, u skladu s propisima o državnim potporama
- kod kreditiranja u suradnji s poslovnim bankama: za korisnike kredita u iznosu 5 milijuna EUR i više, te neovisno o iznosu za kredite s namjenom kupnje poslovnog udjela u inozemnom društvu ili s namjenom ulaganja u inozemno društvo, kamatnu stopu određuje banka u skladu sa svojim internim aktima
- kod izravnog kreditiranja: za korisnike kredita u iznosu 1 milijun EUR i više, te, neovisno o iznosu, za kredite s namjenom kupnje poslovnog udjela u inozemnom društvu ili s namjenom ulaganja u inozemno društvo, kamatnu stopu utvrđuje HBOR
**Efektivna kamatna stopa (EKS) je kamatna stopa koja iskazuje ukupne troškove kredita u skladu s važećom Odlukom o efektivnoj kamatnoj stopi HNB-a.
***Referentna kamatna stopa (RKS) je osnovna stopa (koju izračunava i objavljuje Europska komisija), uvećana za određeni broj baznih bodova (maržu) koji ovise o ocjeni klijenta (kreditni rang, odnosno rejting) i ocjeni instrumenata osiguranja, u skladu s Priopćenjem Europske komisije o reviziji načina određivanja referentnih i diskontnih stopa (SL C 14, 19.1.2008.). Primjenjuje se za izračun potpore u kreditima odobrenim po poticajnim kamatnim stopama. Raspon važećih RKS-ova dostupan je u Informaciji o osnovnoj i diskontnoj stopi, te referentnim stopama.
7. Kamatna stopa za kredite uz subvenciju iz sredstava NPOO-a*
Za korisnike kredita i kredite koji zadovoljavaju uvjete propisane Operativnim programima za provedbu Financijskih instrumenata u okviru NPOO-a:
- ako kredit odobrava poslovna banka, redovnu kamatnu stopu određuje banka u skladu sa svojim internim aktima
- ako kredit odobrava HBOR izravno, redovna kamatna stopa se određuje:
- za kredite u iznosu ispod 400.000 EUR:
- za poslovne subjekte koji ulažu u oporavak od posljedica potresa i gospodarski razvitak Sisačko-moslavačke županije: 2,00% godišnje, fiksna
- za poslovne subjekte koji su tržišno konkurentni** i ulažu u djelatnosti od posebnog interesa**, ili su tržišno konkurentni** i ulažu na posebna područja RH**: 4,00% godišnje, fiksna
- za ostale poslovne subjekte: 4,50% godišnje, fiksna
- u visini referentne kamatne stope (RKS)*** za pojedinog korisnika kredita, ako je viša od kamatnih stopa iz prethodnih alineja
- za kredite u iznosu 400.000 EUR ili više: HBOR utvrđuje kamatnu stopu za svaki pojedini kredit
- za kredite u iznosu ispod 400.000 EUR:
Dio redovne kamatne stope subvencionira HBOR, u svoje ime i za račun RH | |
---|---|
Ulaganja u zelenu i/ili digitalnu tranziciju | umanjenje kamatne stope do 75% redovne kamatne stope, a najviše do 3,00 postotna boda |
Ulaganja u posebna područja RH i/ili RDI (istraživanje, razvoj i inovacije) | umanjenje kamatne stope do 65% redovne kamatne stope, a najviše do 3,00 postotna boda |
Ostala ulaganja u konkurentnost i otpornost | umanjenje kamatne stope do 50% redovne kamatne stope, a najviše do 3,00 postotna boda |
- 500.000,00 EUR za mikro, male i srednje poduzetnike
- 1.000.000,00 EUR za subjekte srednje tržišne kapitalizacije i velike subjekte.
**Kriteriji za definiranje tržišno konkurentnih subjekata, Djelatnosti od posebnog interesa i Posebna područja RH nalaze se u Općim kriterijima prihvatljivosti, koji čine sastavni dio ovog programa.
***Referentna kamatna stopa (RKS) je osnovna stopa (koju izračunava i objavljuje Europska komisija), uvećana za određeni broj baznih bodova (maržu) koji ovise o ocjeni klijenta (kreditni rang, odnosno rejting) i ocjeni instrumenata osiguranja, u skladu s Priopćenjem Europske komisije o reviziji načina određivanja referentnih i diskontnih stopa (SL C 14, 19.1.2008.). Primjenjuje se za izračun potpore u kreditima odobrenim po poticajnim kamatnim stopama. Raspon važećih RKS-ova dostupan je u Informaciji o osnovnoj i diskontnoj stopi, te referentnim stopama.
8. Naknade
- promjenjive, u skladu s Odlukom o naknadama za usluge koje obavlja HBOR važećom na dan obračuna:
- za obradu kreditnog zahtjeva: 0,50% od ugovorenog iznosa kredita,
- za rezervaciju sredstava: 0,25% od ugovorenog, a neiskorištenog iznosa kredita.
- za kredite s ciljem oporavka od posljedica potresa i gospodarskog razvitka Sisačko-moslavačke županije:
- bez naknade za obradu kreditnog zahtjeva,
- bez naknade za rezervaciju sredstava,
- bez naknade za izmjenu uvjeta kredita.
- ostale naknade:
- obračunavaju se u skladu s Pravilnikom o naknadama za usluge koje obavlja HBOR, važećim na dan obračuna.
Za izravne kredite uz NPOO jamstvo* ne obračunava se naknada za obradu kreditnog zahtjeva.
*Financijski instrument jamstveni fond za kredite subjektima srednje tržišne kapitalizacije i velikim poslovnim subjektima.
9. Rok i način korištenja kredita
- dio kredita namijenjen za financiranje osnovnih sredstava koristi se isplatom na račun prodavatelja/dobavljača/izvođača radova, na temelju dokumentacije kojom se dokazuje namjensko korištenje kredita
- dio kredita namijenjen za financiranje obrtnih sredstava može se isplatiti na račun korisnika kredita, uz obavezno pravdanje dokumentacijom za namjensko korištenje kredita
- za kredite s ciljem oporavka od posljedica potresa i gospodarskog razvitka Sisačko-moslavačke županije dozvoljena je refundacija ulaganja korisnika kredita provedenih nakon potresa, a do podnošenja zahtjeva za kredit (za takvu refundaciju poslovne banke nisu dužne prethodno obavještavati HBOR)
- krediti s namjenom kupnje poslovnog udjela u inozemnom društvu koriste se isplatom u korist prodavatelja na temelju ugovora o kupoprodaji poslovnog udjela/ugovora o prijenosu poslovnog udjela, koji je prihvatljiv HBOR-u odnosno poslovnoj banci.
10. Rok otplate
- ovisno o namjeni i strukturi ulaganja, do 14 godina, uključujući poček do 3 godine
- za podizanje i/ili obnavljanje dugogodišnjih nasada u poljoprivredi: do 15 godina, uključujući poček do 5 godina,
- za ulaganja u turizam ili ako investicijska studija ukazuje na potrebu za duljom ročnosti i/ili počekom: do 17 godina, uključujući poček do 4 godine.
11. Način otplate
- u pravilu u jednakim mjesečnim, tromjesečnim ili polugodišnjim ratama
12. Instrumenti osiguranja
- kod kreditiranja u suradnji s poslovnim bankama instrumente osiguranja utvrđuje poslovna banka,
- kod kreditiranja po modelu podjele rizika instrumente osiguranja određuju poslovna banka i HBOR,
- kod izravnog kreditiranja HBOR s korisnikom kredita ugovara instrumente osiguranja sukladno internim aktima HBOR-a (npr. mjenice, zadužnice, zalog na imovini uz policu osiguranja imovine vinkulirane u korist HBOR-a, osiguranje na poslovnim udjelima, bankarske garancije, jamstva HAMAG-BICRO-a i ostale instrumente osiguranja uobičajene u bankarskom poslovanju) te procjeni rizika ulaganja i korisnika kredita.
13. Povezani dokumenti
Popis dokumentacije i poslovnih banaka
Opći uvjeti kreditnog poslovanja HBOR-a
Informacija o osnovnoj i diskontnoj stopi, te referentnim stopama
Subvencija kamata po kreditima za MSP-ove - Operativni program
Subvencija kamata po kreditima subjektima srednje tržišne kapitalizacije i velikim poslovnim subjektima - Operativni program
14. Ostalo
ttps://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_downloadcenter/
Generator uzoraka: https://www.euinmyregion.eu/generator
Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorovi i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni Europska komisija ne mogu se smatrati odgovornima za njih.